På ferie aleine

Hei

Jeg fikk en fantastisk respons på bilde og erfaringer jeg delte rundt turen min på Instagram, og veldig mange ønsket å vite litt mer om hvordan det var og mine erfaringer. Så her kommer litt bilder, tips, triks og erfaringer jeg har fått.

I løpet av de siste årene har jeg hvert år dratt på tur aleine og opplever at dette faktisk er noen av de beste turene jeg har vært på. Det høres kanskje teit ut å si, og det høres ut som jeg ikke liker å dra på tur med noen, men det gjør jeg altså. Men det er bra på en annen måte. Ikke minst med tanke på den mestringsfølelsen man får, men man får også ladet batteriene helt opp og gjøre alt/eller ingenting helt avhenging av hva du selv ønsker. Den viktigste regelen er at du tilpassede truen etter hva du liker og hvilket tempo du liker å gjøre ting i. Jeg er en rastløs person, som elsker å dra rundt å oppdage og se ting, mens jeg også liker strand. Så ofte kombinerer jeg disse. Min første tur til Sicilia for 2 år siden var det kuleste jeg har gjort. Jeg leide bil, og har aldri følt meg mer redd i hele mitt liv og endte opp på en landevei hvor jeg passerte en død hund som lå i veikanten og tenke at om bilen stopper nå så kommer ingen til å finne meg. Men det gikk helt fint, det handler bare om å puste med magen. Og i synden hadde jeg som regel at får jeg panikk eller har lyst til å dra hjem: “sett deg på en kafe/bar pust med magen og ta deg en halvliter”. Da blir man automatisk litt mer rolig. Og man oppdager at det ikke er så farlig, for det er det ikke. Det er bare det at man kjenner på denne følelsen av å være aleine.

Jeg har blitt en mye mer rolig person når jeg reiser etter dette, og planlegger sjeldent og tilpasser som regel turen etter vær og energi. Dette gjør at truene blir magiske.
Og følg alltid magefølelsen din, spesielt om du møter nye personer. I fjor var jeg på Malta og da endte jeg opp med å henge med en innfødt en hel dag og det var en utrolig kul opplevelse. Han var utrolig koselig og det er slike ting som skaper minner. For når man drar på tur aleine er man mye mer åpne for å snakke med andre og få til en samtale. Dette kommer selvfølgelig helt ann på hvor man er og hvilken type person du er. Men jeg er utrolig sosial men elsker også å være aleine. Så her må du finne din greie. Og spør noen etter veien, det er alltid folk som vil hjelpe deg. Og du får alltid noen til å ta bilde av det, nå e det lurt å huske noe å vaske telefonen med etterpå, men det burde man alltid ha på tur uansett.

Men tilbake til den tredje turen min aleine, altså norgesferie. For en tur og for et eventyr. Dette er noe jeg virkelig vil anbefale alle, og jeg var helt forelsket i naturen og alt det vakre vi har i dette landet. Mange spurte om jeg hadde planlagt denne turen, og svaret er vel egentlig nei. Jeg spurte om ei venninne ville bli med, men hun skulle dra med sine foreldre på norgesferie, så da satt jeg igjen og tenkte bare jeg reiser aleine jeg. Blir det for kjipt så snur jeg bare. Og det hadde jeg gjort, men jeg snudde aldri, jeg bare nøyt hvert sekund og virkelig stortrivdes. Nå savner jeg faktisk de høye fjellene og svingete veiene, noe jeg ikke hadde trodd. Men jeg kontaktet ei jeg kjenner som har ei hytte/eiendom på vestlandet, så jeg tenkte kanskje jeg kunne komme innom der. Hun har faktisk sagt at jeg burde komme dit flere år, så jeg tenkte nå kan jeg kjøre dit. Dette var altså i vakre Skjolden, så her var min første stopp. Har du ikke vært der, så er dette virkelig en plass jeg anbefaler. Etter dette viste jeg at jeg hadde ei kollega som hadde familie i Ålesund som jeg kanskje kunne sove hos om ting ble sånn. Jeg pakket med meg hengekøye, telt og madrass til å sove i bilen. Jeg ville ha alle muligheter. Følte jeg for hotell så hadde jeg gjort det, men jeg ville ha en opplevelsestur, altså sove og våkne på høye topper og fjell med magisk natur. Jeg hadde også ønsker om Atlanterhavsveien, siden jeg hadde den som tema på min svenneprøve for endel år siden, trollstigen, Åndalsnes og Geiranger. Også tenkte jeg litt som så at turen ble til mens jeg reiste og det gjort den. Jeg pakket med meg primus, noe jeg brukte mye. Hver dag kokte jeg opp vann så jeg hadde kaffe utover hele dagen. Veldig praktisk og det sparer deg for endel tid. Jeg hadde kjøpt inn en stor vanndunk som jeg hadde liggende. Helt genialt om jeg skulle lage mat og pusse tenner. Jeg kjøpte også litt vann med smak, fordi det smaker ikke så kjedelig når det ikke er like kaldt etter endel timer i bilen.

Tips til hva du burde ha med:

• Primus med panne/gryte
  • Grutekuter
  • Tallerken, bestikk og glass (jeg valgte noe papp og noe ekte)
  • Knekkebrød og pålegg som ikke trenger kjøling
  • Nudler, tomatsuppe og makaroni
  • Sjokoladebar
  • Tørkepapir, dopapir, våtservietter
  • Håndkler
  • Dyne og pute pluss laken
  • Oppblåsbar madrass og pumpe
  • Ekstra batteri til å lade telefon/kamera
  • Ørepropper/sovemaske
  • Teppe og noe å sitte på
  • Badetøy og strandmadrass
  • Masse vary klær, støvler og regntøy
  • Pluss litt sommertøy
  • Ull
  • Sekk til småturer og strandturer
  • Termos, kaffekopp med lokk

Jeg var innom Jotunheimen for å se på Isbreen og jeg kjørte sjøveien til Ålesund. Var der litt og dro videre til Valldal også over trollstigen. Den burde kjøres opp, egentlig begge men et must å kjøre opp. Vakker ned også men den turen opp fra Åndalsnes hvor fjellene pakker deg inn er rett å slett magisk. Så kjørte jeg til Molde og Atlanterhavsveien til Kristiansund, hvor jeg snudde og kjørte ned igjen. På veien møtte jeg tre tyske motorsyklister som ønsket at jeg skulle ta bilde av dem. Og ikke tro at de ikke ville ha med meg. Joda jeg måtte stå mellom dem alle sammen. Haha men ja de inviterte meg videre til Nordkapp, og hadde ikke mine 4 uker med ferie vært ferdig så hadde jeg blitt med. På vei tilbake badet jeg i Åndalsnes i 12 grader. Så kjørte jeg til Geiranger og var der på den varmeste dagene ever. Det var ingen stor skip, ingen skyer på himmelen, nesten ikke vind og 27 grader. Dette var den eneste dagen jeg faktisk hadde lyst til å bade, og jeg har hørt at det å bade i Geiranger er kaldt. Og det kan jeg si at stemmer. Jeg valgte å bade rett bortenfor der brevannet fosser ned og kan fortelle at jeg kjente ikke leggene mine i 30 min etterpå. Men jeg var bestemt da jeg gikk utti ( jada langgrunt også). Men når jeg skulle prøve gang nr 2 så kjente jeg først med beina og da var det ikke sjans.. haha.

Og mange lurte på dette med å sove i bil. Jeg kjører en liten Golf Gte og jeg dro passasjersetet helt frem og skrudde ryggen helt forover, også la jeg ned det doble setet. Jeg er 173 cm og fikk strekt meg helt ut ved å ta beina mellom setene forran, så ingen problem. Det hullet som oppstår mellom setet foran og bak (altså der man har beina) fylt jeg med sovepose, telt, madrass, tepper sekk osv så det ble helt rett og like høyt som setet jeg hadde kappet igjen. Jeg la så madrassen som jeg ikke pumpet helt opp inni og den passet perfekt. Jeg har sotede ruter bak så jeg la meg med hodet bak og sov ganske greit gjennom natten. Jeg er ikke den som liker at det er klamt, så jeg åpnet vinduet på første hakket så jeg fikk inn litt frisk luft og sov med sokker på. Det ble litt småkaldt oppi høyden og jeg våknet sammenlimt til den oppblåsbare madrassen men går utifra at det hadde vært likt om jeg sov i telt. Jeg følte meg nye tryggere inni en bil jeg kunne låse enn et telt midt ute i ødemarka. Men nå er jeg litt småskvetten og våkner av hver minste lille lyd. Hadde jeg valgt en campingplass hadde det vært annerledes da er det jo mange campere og området blir passet på. Jeg har også fått tips om vifte man kobler til i USB uttaket, det tror jeg at jeg skal prøve neste gang. Men ta med nok skift til å sove de nettene du skal i bil, for det blir jo ganske klamt og jeg følte for å ikke sove i det samme natten etter. Men det er smak og behag. Siste natten valgte jeg å campe på toppen av trollstigen. Det var biler i hver parkeringluke der og jeg laget middag og så den vakreste solnedgangen mellom tre fjelltopper. Det var ingen dekning der så jeg hadde litt sånn indre uro for at folk ikke skulle få tak i meg og derfor bli urolige. Men jeg valgte å bli der, fordi jeg følte at dette er ikke noen jeg kommer til å få oppleve igjen. Det var mye hyggelige folk der og jeg våknet til den blå himmel og sol kl 07.00 dagen etter. For å få meg en kattevask i bekken rett ved siden av så stod jeg opp og gjorde det før trafikken begynte å gå forbi. Så der satt jeg oppe på fjellet vasket meg og shavet leggene og nøyt stillheten. For vet du hva det var utrolig deilig å ikke ha nett.

Det jeg synes var positivt med turen var at det er masse lommer man kan stoppe for å og ta bilder i. Det er normalt for oss turister å kjøre i 60 km/t i 80 sonen og jeg løste det med å slippe folk forbi. Jeg hadde ikke dårlig tid. Jeg tenkte før turen at ferje det gidder jeg ikke bruke penger på for hørte det var så dyrt, men altså etter å ha kjørt og kjørt og kjørt så tenker du bare ta meg over fjorden plis. Også nyter man turen og naturen, pluss det var ikke så dyrt som jeg hadde hørt rykter om. Bastøferja er nesten dobbelt så dyr. Så da er det ikke noe problem. Jeg spiste ikke ute en enste dag fordi jeg beveget meg så mye rundt så jeg sparte masse penger på å bare spise mat på primus og sove i bil. Husk at om GPSen sier 2 timer kan du legge på 1 time ca om du ikke er vandt til svingete og bratte bakker, for det tar mye lenger tid. Men det er jo det som er sjarmen.

Så kredd til dere på nordvestlandet, dere er flinke til å takle alle turistene som kommer med campingvogner og andre kjøretøy som ikke er vandt til veiene deres. Jeg møtte også på en gjeng geiter som stoppa hele trafikken og vi måtte kjøre forbi i kø en og en. Så ja man oppdager så mye, men mest av alt likte jeg de høye fjellene og det blå vannet. Det var rett å slett helt magisk. Om det blir flere turer, klart det gjør. Selv om jeg angret litt da jeg skulle kjøre 8 timer hjem fra Geiranger og skjønte at jeg ikke var hjemme før midnatt. Akkurat da hadde det vært greit å være to, og ikke mist kunne fått tatt bilder mens man kjørte. Det blir ikke det samme. Men man kan stoppe.

Så vurderer du å dra på tur gjør det, følg magefølelsen og bare gjør ting du synes er gøy. Du vil komme tilbake med en selvstendighet og en følelse av at du har fått til noe helt sykt. Og jeg lover den naturen er så vakker at ikke et bilde klarer å få det frem. Heldigvis var jeg så heldig å ha dere følgere med meg og jeg fikk tips underveis så det synes jeg var gøy. Og for en energi man kommer tilbake med, lykke heter det og i mitt tilfelle kostet det meg veldig lite. Og gav meg veldig mye. For jeg er som jeg alltid har vært opptatt av at både oppussing og opplevelser ikke trenger å koste en formue :) Er det noe mer du lurer på eller har lyst til å spørre om? kjør på. Jeg er ingen fasit på dette, men nektet å droppe ferie og opplevelser bare fordi jeg er singel. Man får til det man vil og selv ønsker og det er faktisk helt riktig :D